EN ”TIMELAPSARES” BETRAKTELSE

För några år sedan kom jag i kontakt med äkta timelapse för första gången (dvs. inte snabbspolad film, vilket har funnits länge). Jag blev oerhört fascinerad av tekniken och började genast fundera över de möjligheter som denna hybrid mellan stillbildsfoto och film skulle kunna ge. Jag hade många års erfarenhet av jobbet som professionell stillbildsfotograf i bagaget så att hitta rätt plats, vänta på det optimala ljuset, sätta kompositionen i bilden osv. skulle inte vara det svåra. Det var snarare en rad tekniska aspekter som var utmaningen. Efter lite experimenterande med en kamera, ett stativ och en simpel intervalometer var jag säker. Det här skulle gå att utveckla! Att nöja sig med en statisk timelapse under ordinära ljusförehållanden kändes inte aktuellt. Jag ville ha ut mer. Jag ville ha rörelse och möjligheter att exoneringsrampa, dvs. gå från exempelvis starkt solljus till svart natt. Det handlade om en jätteskillnad på 20-25 steg för att fixa det som foto- och filmentusiaster kallar the Holy Grail eftersom det är så komplext exponeringsmässigt.

Jag prövade alla automatiska exponeringsmetoder som mina kameror erbjöd. Full auto, program för bländare- eller slutarprioritet, automatisk ISO ramping. Alla försök var en katastrof eftersom flicker uppstår när inte bländaren stänger exakt med samma diameter varje gång trots att ett fast värde angetts. Lösningen blev så småningom att ”göra om” mina digitala linser till manuella genom så kallad lens twist method och att i övrigt också använda bara manuella inställningar för ISO, vitbalans, fokus etc. Det finns en hel hjälpmedel på marknaden som sköter exponeringsrampingen automatiskt. Firmware -baserade Magic Lantern (open source för Canon kameror) och den externa promote controller är båda lovande produkter men jag har aldrig kommit överens med dessa på ett bra sätt. I stället sköter jag all justering av ISO och slutartid manuellt från en surfplatta (för att inte behöva röra kameran). De "hack" i exponering som uppkommer fixar jag senare i efterbehandlingen. (se mer info. nedan).

För att på allvar kunna göra nydanande timelapse och lägga till rörelse i mina alster började jag för ett par år sedan bygga hemmagjorda lösningar med små kameravagnar som drevs av DC-motorer. Rälsen utgjordes ofta av en lång bräda eller ett räcke. Ungefär samtidigt som jag höll på med detta expoloderade timelapsandet i flera länder och i dess kölvatten började mer professionell utrustning att tillverkas. I dag finns en rad små företag som gör riktigt fin utrustning som passar mina behov perfekt. Ett av mina dolly-hemmabyggen, en ”bridge crawler” använder jag forfarande för att köra på broräcken.

Nedan listar jag en del av den utrustning som jag använder i mitt nuvarande arbetsflöde.

Equipment:

- Canon EOS 5d Mark II and III. Lenses: 70-200 mm 2.8 L,
24-105 mm 4 L, 16-35 mm 2.8 L, 14 mm fisheye. 85 mm 1.2 L

- Emotimo TB3, motorized pan & tilt head (www.emotimo.com)

- Dynamic Perception Stage One, a beltdriven railsystem utilizing stepper motors.

- The system is wirelessly operated with a wee controller.

- Manfrotto 055X tripods and heads.

- Power supply: 12V, 5-10 Amp, motorcycle batteries.

- Nexus 7 tablet with a DSLR Dashboard app for wireless monitoring and manual exposure ramping. Connected to the camera via a TP-link.

 

Post processing of RAW images:

- Lightroom and LRTimelapse for image processing and "holy grail" - day to night or vice versa
adjustment. (A german guy named Günther Wegner has developed the software. He is doing a great job. His tutorials and forum are truly the best. The address is www.lrtimelapse.com)


- After Effects for special effects and rendering. Final Cut Pro X
for cutting, adding music, transitions, texts etc.

"Time-lapse photography is a technique whereby the frequency at which film frames are captured (the frame rate) is much lower than that used to view the sequence. When played at normal speed, time appears to be moving faster and thus lapsing".

*definiton by Wikipedia the free encyclopedia